Wasmachine - Foutcode E10, E11, E12, E13, C1, piept/knippert 1x

Laatst bijgewerkt 28/05/2021 15:34

Probleem

  • Wasmachine geeft foutmelding E10, E11, E12, E13, C1 weer op het display.
  • De wasmachine piept/knippert 1 keer.
  • Er is geen toevoer van water in de machine.
  • De machine trekt niet voldoende water.
  • De wasmachine haalt geen water.
  • Water loopt niet naar binnen.
  • De waterdruk is te laag.
  • De wasmachine start niet na het kiezen van een programma.

Geldt voor

  • Wasmachine
  • Wasmachine bovenlader
  • Was-droogcombinatie

Oplossing

De foutcode wijst op een storing in de watertoevoer.

  1. Is de waterkraan geopend?
    Draai de kraan eventueel volledig dicht en weer open.

  2. Controleer de watertoevoer of de waterdruk. 
    Draai de waterkraan dicht en verwijder de toevoerslang.
    Plaats een emmer onder de kraan.
    Draai de kraan open en controleer of er voldoende water uitkomt.
    (Je moet een emmer van 10 liter water in ongeveer een minuut kunnen vullen.)

  3. Reinig de filter in de toevoerslang.
    Reinig de filter in de toevoerslang bij de kraan en de filter in de waterklep waar de toevoerslang op de wasmachine is geschroefd.

    Verdere tips over reiniging en onderhoud kan je terugvinden in de handleiding. Ga naar onze webpagina "Service en support" en geef het modelnummer of productnummer (PNC) van jouw toestel in onder "Handleidingen & documenten".

  4. Controleer de afvoerinstallatie.  
    • De afvoerslang mag zich niet meer dan 10 cm in de afvoer bevinden.
    • Zorg voor de juiste afvoerhoogte. De hoogte van de afvoer mag niet hoger zijn dan 100 cm en niet lager dan 60 cm boven de onderkant van de machine.
    • Raadpleeg de installatie-instructies in je gebruikershandleiding of de afzonderlijke installatiehandleiding die met je toestel is meegeleverd. Ga naar onze webpagina "Service en support" en geef het modelnummer of productnummer (PNC) van jouw toestel in onder "Handleidingen & documenten".

  5. Zorg ervoor dat de watertoevoerslang niet geknikt, beschadigd of gebogen is.
    • Raadpleeg de installatie-instructies in je gebruikershandleiding of de afzonderlijke installatiehandleiding die met je toestel is meegeleverd.

  6. Controleer of Aqua Control werd geactiveerd, als je toestel hiermee is uitgerust.
    • Het gebied met het label A hieronder wordt rood.

    • De watertoevoer is geblokkeerd.
    • De slang moet worden vervangen.
    • In onze webshop kan je een nieuwe slang bestellen.

  7. Reinig de filter.

    Neem de filter uit en reinig volgens de gebruiksaanwijzing. Ga naar onze webpagina "Service en support" en geef het modelnummer of productnummer (PNC) van jouw toestel in onder "Handleidingen & documenten".
    Controleer of de filter niet beschadigd is. Als de filter intact is, plaats je deze terug en draai je de filter goed met de hand vast.

  8. Gebruik minder wasmiddel.
    Als je te veel wasmiddel gebruikt, kan er te veel schuim ontstaan.
    Schakel de machine uit en laat deze een paar uur staan totdat het schuim is verdwenen, en probeer de machine opnieuw op te starten.
    Maak de machine regelmatig schoon met 'Clean & Care'. Het verzorgingsproduct ontkalkt, ontvet en reinigt de wasmachine. Voor maximaal voordeel moet het eenmaal per maand of na elke 30 wasbeurten worden gebruikt. Doe de volledige inhoud van een zak in de lege wasmachine en draai een 60°C programma zonder voorwas. Koop hier het 'Clean & Care' verzorgingsproduct in de webshop.

  9. Neem contact met ons op als de foutcode blijft verschijnen.
    Of maak zelf een online service afspraak. De afspraak kan 24 uur per dag geboekt worden, kies daarbij de datum die voor jou het beste past.

Boek een technieker
Boek een technieker

Maak een afspraak met één van onze gekwalificeerde Zanussi techniekers en ontdek onze professionele service bij je thuis.

Wisselstukken en accessoires
Wisselstukken en accessoires

Vind originele wisselstukken voor jouw toestel in onze webshop en laat ze leveren tot aan je deur.