Wasmachine geeft foutmelding E10, C1 weer

Laatst bijgewerkt 2/10/2020 14:14

Probleem

  • Wasmachine geeft foutmelding E10, C1 weer op het display.
  • De wasmachine piept/knippert.
  • Er is geen toevoer van water in de machine.
  • De machine trekt niet voldoende water.

Geldt voor

  • Wasmachine
  • Wasmachine bovenlader
  • Was-droogcombinatie

Oplossing

  1. Controleer de watertoevoer  
    Draai de waterkraan dicht en verwijder de toevoerslang. Plaats een emmer of iets dergelijks onder de kraan. Draai de kraan open en controleer of er voldoende water uitkomt. Je moet een emmer van 10 liter water in ongeveer een minuut kunnen vullen.

  2. Reinig de filter in de toevoerslang bij de kraan
    Als er een filter in de waterklep zit, waar de toevoerslang in de wasmachine wordt geschroefd, moet deze ook schoon zijn.
    Voor meer informatie over reiniging en onderhoud, check ook de gebruikershandleiding

  3. Controleer de afvoerinstallatie  
    • De afvoerslang mag zich niet meer dan 10 cm in de afvoer bevinden. Raadpleeg de installatie-instructies in je gebruikershandleiding of de afzonderlijke installatiehandleiding die met je toestel is meegeleverd. 
    • Zorg voor de juiste afvoerhoogte. De hoogte van de afvoer mag niet hoger zijn dan 100 cm en niet lager dan 60 cm boven de onderkant van de machine. Raadpleeg de installatie-instructies in je gebruikershandleiding of de afzonderlijke installatiehandleiding die met je toestel is meegeleverd.
    • Check of er geen barst/knik in de afvoerslang zit of dat deze gedraaid is zodat er geen water door de slang kan stromen. Je kan dit aan de achterkant van het apparaat controleren.
    • Controleer of uw afvoerinstallatie niet verstopt is. Draai een wasprogramma met de afvoerslang in een bak of gootsteen.

  4. Reinig de pomp en de filter
    Reinig de pomp en de pluizenfilter, inclusief het pompblad (als het pompblad zichtbaar is, draai het met een potlood rond en plaats de filter terug). Start dan een hete was, zonder toevoeging van wasmiddel, om het afvoersysteem te reinigen. Raadpleeg de gebruikershandleiding die bij jouw toestel is geleverd voor gedetailleerde instructies.

  5. Gebruik minder wasmiddel
    Wanneer veel wasmiddel wordt gebruikt of veel schuim wordt geproduceerd, kan het niveausysteem geblokkeerd raken. Reinig de afvoerpomp/filter en draai dan een hete was zonder wasmiddel tot er geen schuim meer is. Het kan nodig zijn om dit enkele keren te herhalen.
      

  6. Reset uw apparaat  
    Haal de stekker uit het stopcontact, wacht 30 seconden en sluit hem weer aan.
     

  7. Neem contact op met onze erkende servicedienst  

Als de bovenstaande adviezen het probleem niet oplossen, raden we je aan een bezoek van een servicetechnieker aan te vragen.    

OPMERKING: Afhankelijk van het probleem, kan een servicebezoek van een technieker in rekening worden gebracht, zelfs tijdens de garantieperiode.  

Noteer de gemelde foutcode en vermeld deze wanneer je een technieker aanvraagt. Het helpt onze technieker de oorzaak van het probleem te achterhalen.    

Waarschuwing: We raden aan om het product niet te gebruiken, totdat het probleem volledig is opgelost. Haal de stekker uit het stopcontact en sluit het toestel niet opnieuw aan, voordat u zeker weet dat het kan.

Boek een technieker
Boek een technieker

Maak online een afspraak met één van onze gekwalificeerde Zanussi techniekers en ontdek onze professionele service bij je thuis.

Wisselstukken en accessoires
Wisselstukken en accessoires

Vind originele wisselstukken voor jouw toestel in onze webshop en laat ze leveren tot aan je deur.